· اسانس‌های آسیایی:
 
این‌ اسانس‌ها معمولاً از وانیل، دارچین، چای و بلوط ساخته می شوند و بوی خیره کننده و غریبی دارا هستند. زنانی که از نگاه عاطفه ها، حساس میباشند، عمدتاً این عطر‌ها را در موقعیت‌هایی مختص ترجیح میدهند و اشخاصی می‌باشند که به خویش افتخار میکنند.
 
کسانی که دوست دارا هستند اطرافشان به هم ریخته‌خیس باشد و بیش‌خیس در اجتماع حضور داشته باشند، به عطر‌های گرم‌خیس مثل دارچین و وانیل گرایش دارا‌هستند. عطر‌های گرم به آنها یاری می کند تا بهتر در دست گرفتن احساسات خویش را در اختیار داشته باشند.
 
· اسانس‌های طبیعی، چوب و سرخس:
 
این اسانس‌ها در ادغام رایحه‌ها و ادکلن‌های مردانه بیش‌خیس به فعالیت میروند و در زمره‌ی رایحه‌های شیک قرار میگیرند. همینطور، زنانی که در پی متانت خارج از منزل می باشند، به‌این رایحه‌ها رغبت دارا هستند و از رایحه‌های طبیعی شگفت‌زده می گردند. دوست‌داران طبیعت میخواهند حریم خویش را با بوی چمن یا این که زمین مرطوب و بقیه عطر‌های طبیعی اشراف نمایند و غرق لذت شوند. طرفداران طبیعت اشخاصی جسورند و به رایحه‌های طبیعی مثل بوی چوب با بوی باران رغبت بیشتری دارا هستند.
 
دوران و مکان به کارگیری‌ی بو‌ها را بشناسید
 
تعیین رایحه، مبنی بر ماندگاری، نت‌ها و گونه اسانس به زمانه و مکان استعمال‌ی آن بستگی داراست. بو‌های با اسانس گل و ملایم‌خیس مطلوب روزند، در حالی که عطر‌های تند‌خیس و خیره کننده‌خیس برای شی مطلوب‌ترند. رایحه‌های معتدل‌خیس را هم می توانید برای محل‌ فعالیت به کار گیری فرمایید. همینطور، عطرهایی که ماندگاری ضعیف‌تری دارا‌هستند برای به کار گیری‌ی روزمره مطلوب می باشند زیرا میتوانید در زمان روز، بر پایه ی حالت و مکان آن را با رایحه جدیدی تمدید نمائید.
 
 
پیش از خرید بو و ادکلن، آن را آزمون نمائید
 
«البته لی»، کارشناس و عطرساز در استودیوی پباده سازی بو Fleurage در ملبورن، میگوید:«کیفیت بو، روی تن خویش شما خودش را می بایست نشان دهد. هنگام خرید بو و ادکلن، آن را آزمون نمائید و اذن دهید تعدادی ساعت سپری شود. آنگاه می توانید تصمیم بگیرید که بوی این رایحه، بر تن شما مناسب میباشد یا این که نه. رایحه را در نقاط گرم‌خیس تن که خون بیش‌تری جریان دارااست، آزمایش نمائید، مثل مچ دست یا این که پشت گوش‌ها.