گردشگری یا این که توریسم عطریات؟! آری، چنین مفهومی هم موجود است. ممکن میباشد پاره ای خیره کننده و غریب به لحاظ بیاید؛ البته اشخاص بخش اعظمی از سرتاسر عالم می‌باشند که سالیان میباشد از این جور گردشگری، لذت میبرند! در شرایطی که به عطرها علاقمند میباشید، نهایی گرایشات عطری را دنبال می‌کنید، و دوستانتان شمارا "روانی رایحه" خطاب می‌نمایند؛ این گونه گردشگری، برایتان مطلوب میباشد!
خیره کننده وجود ندارد که دستکم در اروپا، توریسم عطریات، بر مهدِ این هنر، یعنی شهرِ گراس در فرانسه، متمرکز میباشد. گراس، دقیقا یک شهر کوچک مدیترانه ای در مرزوبوم فرانسه می‌باشد.
 
ولی هنگامی حرف از رایحه می گردد، او‌لین مکانی که به ذهنمان می‌رسد، گراس میباشد. این مکان با اقلیم مدیترانه ای، به متخصصان عطرهای نفیس امداد میرساند تا پرکاربرد ترین ترکیبات گیاهی عطریات را، در‌این حیطه رشد داده و عصاره گیری کنند. از گزاره این گیاهان، می شود به یاسمن، اسطخودوس، رز، گل ابریشم و بخش اعظمی دیگر، اشاره کرد.
 
صنعت بو گراس، مشتمل بر بیشتراز 60 کمپانی در موضوع عطریات است و فقط در حوزه‌ ساخت رایحه، بیشتراز 3500 کارمند دارااست. به خیال و خاطر داشته باشید که بعضا از دارای اسم و رسم ترین نوز های دنیا، رشته خویش را از این مکان مقدمه کرده اند؛ پس توان و جذابیت این محل را دست‌کم نگیرید!
 
 
 
آیا می دانستید که حدودا دو سوم بو های طبیعی برای عطرها و همینطور عصاره های طبیعی برای صنعت طعام در فرانسه، در گراس ساخت میگردد؟ این فرمان، به معنای بیش تر از 600 میلیون دلار درآمد در سال میباشد!
 
این شهر را بعنوانِ مقصدِ هجرت خویش در دنیاِ عطرها، تعیین نمائید و خواهید روءیت کرد که مجال گام زدن در تعداد متعددی موزه عطریات برایتان آماده میشود، و میتوانید از تورهای گروهی که به وسیله بعضی از پر اسم و رسم ترین منزل های رایحه دنیا، برگذار میگردد، لذت ببرید! در گراس می‌توانید در باب راه‌های متفاوت عصاره گیری از ترکیبات عطرها، مورخ صنعت عطرسازی، و بعضا از سر و رازهایی که فقط درین حوزه‌، از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شده‌است مطلع گردید.
 
در گراس می‌توانید از سه کمپانی عصاره گیری؛ فراگونارد، مولینارد، و گالیمارد، بازدید نمایید. کارگاه های آنان، مدام برای بازدیدکنندگان همگانی حاضر و مهیا می‌باشند و در آنجا میتوانید با نحوه های امروزی ایجاد رایحه، و همینطور تکنیک های سنتی که قرنها میباشد برای عطرسازی استعمال میگردند، آشنا گردید.
 
 
 
جشنوارهِ یاسمن، یکی معروف ترین مناسبت ها، در گراس میباشد و هر سال، در اولِ ماه آگوست برگذار می‌گردد و هوا داران عطرها و متخصصان این صنعت را از سرتاسر دنیا، گرد هم می‌آورد. این جشنواره برای اولی توشه در سال 1946 برگذار شد. درصورتی که دوست دارید در مورخ عطرها غرق گردید، این جشنواره را از دست ندهید؛ به این دلیل‌که مملو از انرژی مثبت و خاطرات فراموش نشدنی خواهد بود.
 
طی این جشنواره، خانم های برنا و قشنگ از روی سکوهای متحرک منحصر، گل یاسمن به سوی انبوهِ جمعیت پرتاب می‌کنند؛ تمام بخش های این شهر کوچک، با گل یاسمن مرتب شده‌است و کلیه این احساس های خوب، با حریق بازی و موسیقی زنده یاروهمدم میباشد! و دیدنی خیس از کلیه اینکه می‌توانید بوسیله حریق نشان های محلی و امکانات آن‌ها، دوشِ آبِ معطر گردیده با عصاره یاسمن بگیرید!
 
هوا داران عطرها، دلداده این شهرِ مسحور کننده می‌شوند! گراس جایی میباشد که می‌توانند، مهدِ عطرها را لمس نموده و نظاره گر سوله هایی باشند که گام های نخستین برای تولید دارای شهرت ترین عطرهای عالم را بر می دارا‌هستند! علاوه بر مناسبت های بی شماری که مربوط به عطرها می‌باشند، بازدیدهای گروهی، و زمان خلق و خوی کردنِ رایحهِ خودتان، جذابیت های دیگری همچون بازی "اودوراما" نیز، موجود است. حدس بزنید این بازی چه بو ای دارااست؟! بازدید از گراس، بی تردید منجر می‌گردد با اشتیاقی بی حد و مرز، جلوی چشمانِ تمام دوستانتان، به ماجراجویی بپردازید!