چرا عرق بوی بد میدهد؟
 
این واقعیت داراست که عرق تن برخی از اشخاص بوی بدی نمی‌دهد! مبنی بر تحقیقاتی که در این باره انجام یافته، ممکن میباشد همشیره شما لاف نگفته باشد که اسپری ضد عرق شما‌را برنداشته زیرا احتیاجی به اسپری ضد تعریق یا این که خوشبو کننده دیگری ندارد. بر پایه ی پژوهش ها شیمیدانان در ایالات متحده، درصد بسیار بسیار یه خرده از مردم به جهت عدم وجود نوعی پروتئین در تن‌شان، هیچ‌وقت بوی بدی نمی‌گیرند. این زمینه به‌این معنا میباشد که سایر ما خیلی بلند اقبال نیستیم و مدام هم بوی خوب نمی‌دهیم. ولی خبر خوب این میباشد که ما بیش تر از چیزی که فکر می کنیم بر روی بوی بد پا یا این که بوی بد تحت بغل خودمان در دست گرفتن داریم. ولی چرا عرق بوی بد می دهد؟
اولیه از همگی بایستی بدانید که خویش عرق بد رایحه وجود ندارد. عرق که به طور مایع از تن بیرون می‌گردد غالبا از آب و نمک ساخته شده میباشد و به طور کامل بی رنگ و بی عطر میباشد.
 
تن ما محل معاش میلیون‌ها باکتری غیر خطرناک میباشد که بخش اعظمی از آن ها روی پوست ما معاش مینمایند و از عرق تن ما تغذیه می نمایند. این که چرا عرق بوی بد میدهد دلیلش وجود همین باکتری‌ها میباشد. ما قصد داریم در اینجا ۹ علت عرق كردن زياد و شایسته ترین راه و روش برای رفع بوی عرق را به شما یادگرفتن می دهیم.
 
۱- استرس‌های روزانه
در صورتیکه شما جزو اشخاصی می باشید که در موقعیت لبریز استرس استارت به عرق کردن زیاد میکنید، صرفا نیستید. تعداد بسیار متعددی از اشخاص با قرار دریافت کردن در وضعیت پراسترس آغاز به عرق کردن مینمایند. این استرس سبب ترشح هرومون کورتیزول در تن شما میگردد. این هورمون بر سعی غدد تعریق تاثیر میگذارد و در غایت منجر ادغام باکتری‌ها با ذرات عرق و تولید بوی بد تحت بغل و حتی بوی بد پا می گردد.
 
۲- خرقه ورزشی جدیدتان
هیچ اجباری نیست که دیگر با جامه‌های ورزشی پلی‌استر خویش ورزش نمایید. الیاف طبیعی مثل کتان، پشم و لینن عرق را از پوست شما جذب میکنند و اذن می دهند که تبخیر شود و زود کم آب می گردند. در شرایطی که الیاف تصنعی و مصنوعی مثل پلی‌استر ، ریون، نایلون و حتی برخی از الیاف طبیعی مثل سیلک (ابریشم) با اینکه خیلی خوشگل وشیک می باشند، توان جذب پایینی دارا‌هستند و مایعات را دفع می نمایند. با این خصوصیت خیر‌صرفا به جداگانه کردن عرق از باکتری‌ها امداد نمی کنند، بلکه سبب ساز می گردند عرق روی پوست باقی بماند. علاوه بر این، محققان متوجه گردیده‌اند که باکتری‌ها دلداده پلی‌استر میباشند!
 
۳- قرص میل کردن
 
 
اکثری از قرص‌ها علت عرق کردن زیاد یا این که بوی بد تن که از تاثیرات جانبی عرق کردن میباشد، می‌باشند. قرص‌های رایجی مثل استامینوفن، قرص‌ لاغری، قرص‌ ضد آلرژی و حتی داروهای خاصی مثل قرص ضد افسردگی و قرص ضدبارداری.
 
۴- کمبود ویتامین
حتما تناول کردن مقدار متعددی سیر منجر میگردد تن شما تا روز بعد از آن بوی یک رستوران شمالی اواسط باشگاه بدنسازی بدهد؛ ولی نخوردن بعضا مواد غذایی نیز قادر است سبب بوی بد تن هنگام ورزش شود. اشخاصی که کمبود منیزیوم و ویتامین‌های اصلی دارا‌هستند، (منظورمان اشخاصی میباشد که صیفی جات و آجیل نمی خورند) بوی بدنشان بسیار شدیدتر و غلیظ‌خیس از اشخاص دیگر میباشد.
 
۵- شیرینی و شکلات
باکتری‌‌‌ها هم مثل شما شیدا شیرینی‌جات میباشند. تناول کردن زیاد شیرینی‌‌جات سبب ساز ارتقاء پرورش باکتری‌ و قارچ‌های میکروسکوپی روی پوست می گردد. این باکتری‌ها مانند نوعی مخمر قند را به الکل تبدیل میکنند که‌این قضیه منجر بوی بسیار بدی می‌گردد که ابدا شیرین وجود ندارد!
 
۶- رژیم پروتئینی شما
گیاه‌خواران مدام یقین داشتند که تنها غیر گیاه‌خواران می باشند که به جهت گونه رژیم غذایی‌شان مبتلا بوی بد تحت بغل و بوی بد پا میشوند. ممکن میباشد این داعیه درست باشد. به این دلیل که به جهت تفاوت متابولیسم در تن اشخاص متفاوت، بعضی از اشخاص با تناول کردن غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی و جگر که معیار متعددی کولین (نوعی ویتامین از مجموعه ویتامین B) داراست در گیر عارضه بوی بد تعریق می گردند. این اشخاص احتمالا طولانی تر از دیگرافراد به مام تحت بغل و دئودورانت احتیاج پیدا می‎نمایند. پزشکان پیشنهاد می‌‌نمایند میل کردن غذاهای گوشتی را کاهش دهید به دلیل آن که وعده خوراک با پروتئیین بالا مستلزم متابولیسم بالایی میباشد و بوی تن بعداز تناول کردن غذاهای با پروتئیین بالا طولانی تر و تندتر می‌گردد.
 
۷- عادت‌ توالت رفتن
 
 
 
 
خب شاید خیلی خیره کننده باشد در صورتی بدانید نگه‌داشتن توالت و دیر به دیر رفتن به توالت علاوه بر تمام ضررهای دیگر، سبب ساز می شود بدنتان بویی بدهد که صد رد صد دوست ندارید حتی به آن تصور کنید. پژوهش ها نشان داده میباشد که یبوست‌های مکرر سبب ساز جذب سموم از دستگاه گوارش و راه و روش جستن‌ آن ها به منافذ پوست میگردد و نهایتا با بوی بد پایین بغل و نصیب‌های دیگر تن آخر میگیرد. لازم میباشد اختلال گوارش خویش را قطعا با دکتر معالج درمیان بگذارید.
 
۸- شام‌ پایان هفته
 
 
شام و ناهار شما شاید علت زیاد عرق کردن راز و چهره یا این که عرق کردن زیاد پای شما نباشد، ولی مطلقا میتواند بوی آن را بدتر نماید. همگی اشخاصی که ورزش می‌نمایند می دانند که چطور تناول کردن یک شام مالامال چاشنی و تند، یا این که میل کردن سیر و پیاز منجر اضافه شدن بوی عرق می شود. البته شاید کمتر کسی بداند که خوردت سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای پرچرب دیگر هم به به عبارتی اندازه منجر بوی بد عرق میشوند. پژوهش ها اثبات کرده غذاهای سرخ کرده و پخته گردیده‌ای که چرب می باشند، در وقتی که در دستگاه گوارش جهت هضم شدن می گذرانند بروی غدد تعریق تاثیر می گذرانند و منجر بوی بد می شوند.